Great Sandy National Park

28 oktober 2022 - Rainbow Beach, Australië

Vandaag was onze laatste dag alweer hier in Australië en deze sloten we af met een 4WD drive over het strand van het Great Sandy National Park. Deze morgen werden we al vroeg opgehaald, om 6.30uur, door Craig onze chauffeur/gids, in een 4x4 auto. We zouden naar een gebied rijden wat ook enkel toegankelijk is voor 4WD auto’s, dus we konden dit niet met onze huurauto doen. We reden door Noosa Heads en pikten een ander stel op en daarna naar de haven, daar haalden we ook nog iemand op. Zo we zaten dus met zijn zessen in de auto en Rowie mocht op de derde zitrij zitten 😊, wat niet slecht zat.

We zouden ongeveer 70km heen over het strand rijden met aan de ene kant de Pacific Ocean en de andere kant een nationaal Park. We reden dus door Noosa richting het veer van Noosa North Shore Ferries in Tewantin. En nadat we aan de overkant waren zijn we doorgereden naar het strand bij Teewah Beach. En daar gingen we over het strand, het was nog een beetje vloed dus het stuk waar we konden rijden was behoorlijk smal, door het water, los zand, obstakels (bomen en rotsen) en diepe kuilen met water. Wat een gaaf avontuur was dit en dan 70km lang 🏝. De eerste stop die volgde was bij “Red Canyon”, een rots met een rode kleur, zeer apart en fotogeniek. Toen doorgereden over het strand naar Cooloola Beach tot aan de Freshwater Creek waar we de morningtea and coffee break hielden. Onze chauffeur/gids had goed voor ons gezorgd, verschillende thee of koffie, verschillende koekjes en worteltjes 🥕. Nadat iedereen gedronken had en naar het toilet was geweest, stapten we weer in de auto en “klauterde” Rowie weer achterin. We  reden verder naar de Double Island Point Lighthouse, waarbij Craig de sleutel van het hek had zodat we naar boven konden rijden. Wat een mooi uitzicht hadden we hier en vanwege het heldere warme weer konden we heel ver kijken. We zagen zelfs dolfijnen, schildpadden grote hagedissen, maar vooral mooie vergezichten over de oceaan en Frasereiland.

We reden door via Honeymoon Beach, en daarna op het strand van Rainbow Beach waar we heerlijk op het strand genoten van een lunch. We zagen de zandbank steeds groter worden en de zee zich terugtrekken wat gunstig voor ons was aangezien we nog een klein stukje door moesten rijden naar het gekleurde zand. Craig probeerde zo dicht mogelijk bij deze zandbergen te komen, maar de oceaan was nog niet voldoende ver teruggetrokken dus we moesten uit de auto en een stukje door het water, maar dat was eigenlijk ook best leuk.

Toen we bij de gekleurde bergen aankwamen pakte Craig een bakje en deed hier verschillende kleuren zand in en vertelde over de voormalige bewoners van dit gebied  “Butchulla”, waarbij hij het gekleurde zand op het strand uitstrooide in de vorm van een regenboog. Erg indrukwekkend. We hebben onze gekleurde handdrukken daar ook op het strand achtergelaten.

De terugreis over het strand ging vlotter omdat het eb was en daardoor ook het strand breder en beter berijdbaar was, dus we “scheurden” over het strand.

Het was weer een fantastische dag met een leuk tour, waar we deze 4 weken in Australië mee kunnen afsluiten.

Terug in ons Beach House hebben we de bagage weer ingepakt, voor onze terugreis via Brisbane,  Sydney, Hongkong en Amsterdam .

1. Marc:
    28 oktober 2022
    Een mooie afsluiting van een avontuurlijke reis! Een goede terugreis!
  2. Rene Martens:
    28 oktober 2022
    Inderdaad, waren 4 hele mooie weken in Australië. We kijken met veel plezier hier op terug. Nu de lange terugreis nog eventjes …