Met een catamaran naar de Low Isles

14 oktober 2022 - Low Isles, Australië

We werden om 8.05 uur opgehaald bij ons appartementen complex Freestyle Resort, door een busje van Sail Away Port Douglas. Er stond ons een mooie dag te wachten, we gaan varen naar het Great Barrier Reef, waar we vanaf een eilandje (Low Isles) konden gaan snorkelen over het Reef. Dus bij het inchecken bij de haven bij Sail Away kregen we instapkaarten voor de Catamaran, die al klaar lag. We moesten meteen onze schoenen uitdoen en in een bak leggen, hierna stapten we op de catamaran. We werden verwelkomt door de crew en konden ook direct koffie of thee nemen. Rowie en ik gingen voor op de boot zitten zodat we lekker de wind voelden en we goed voor ons uit konden kijken. Prima plekje vonden we 😊.

We kregen ook direct een formulier, waar wat gezondheidsvragen en snorkel ervaring op ingevuld moesten worden. Hierna kregen we een safety briefing en voeren we de haven uit. De zee was nog vrij kalm. Helaas hingen er in de verte wat donkere wolken in de lucht en het leek er op dat die onze kant op kwamen met regenbuien er in 🌧, jahoor die kregen wij dus over ons heen, dus snel beneden deks gaan zitten. De regen was gelukkig maar van korte  duur waarna de zon de rest van de dag heeft geschenen en wij prachtig warm weer hadden.

We moesten toch nog wel een stukje varen en er kwam een mooi eilandje in zicht, dit was het Low Isles. Onze catamaran ging een eindje voor het eiland voor anker ivm het Reef wat hier lag en we moesten overstappen op een kleinere boot met een glazen bodem. Deze bracht ons naar het eiland waarbij we onderweg via de glasbodem al mooi koraal zagen én we zagen schildpadden zwemmen.

Op het eilandje aangekomen kregen we van de crew een “drijfstang” , dit was ervoor dat je bleef drijven en zo jezelf en het Reef niet kon beschadigen. Ons groepje ging het water in en we kregen van één persoon van de SailAway crew informatie over het koraal en de vissen. Tijdens deze snorkelsessie zagen we erg mooi gekleurd koraal met mooie vissen én we kwamen schildpadden tegen, wat Rowie en ik natuurlijk fantastisch vonden.
Terug op het eiland kregen we nog een rondleiding over de dieren, de vuurtoren en enkele huisjes die er stonden. Toen was het weer tijd om terug te gaan naar de catamaran voor de lunch, de terugtocht van het eiland naar de catamaran gong weer met de boot met de glazen bodem. Op de catamaran had men een lekkere lunch klaargezet, we hebben lekker gegeten.

Na de lunch konden we kiezen voor nog een snorkelsessie (maar dan vanaf de catamaran) of een tochtje met de boot met glazen bodem…wij kozen er natuurlijk voor om nog een keer te snorkelen over het Great Barrier Reef. Terwijl we ons aan het voorbereiden waren om de zee in te gaan kwamen er een paar hele grote vissen bij de catamaran, en zelfs Reef Sharks, maar volgens de crew zijn deze niet gevaarlijk dus we zijn dan toch maar wel de zee ingegaan en ook hier weer schitterende vissen en koraal gezien.

Na zo’n 45 minuten zijn we weer de catamaran opgeklommen en voer deze weer richting Port Douglas, waarbij de bus weer klaar stond om ons terug te brengen naar het Freestyle Resort.

Het was echt een heel mooie ervaring en het Koraal gaf diverse mooie kleuren. Ook de vissen én de schildpadden waren zo leuk, dit hadden we niet willen missen.

s’avonds zijn we naar het centrum gelopen en hebben we een heerlijke Rumpsteak gegeten bij “Hotel Central” waar ook veel locals komen. Op de terugweg naar ons appartement een heerlijk ijsje gekocht en onderweg opgegeten 🍦

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rene Martens:
    Wat een schitterend avontuur
  2. Dorothe:
    15 oktober 2022
    Geweldig! Echt een mooie reis!
  3. Vera:
    15 oktober 2022
    Wauw wat een mooie ervaringen weer! Super om te lezen.

Jullie stralen ook echt op de foto's!