Whitsunday Islands

24 oktober 2022 - Whitehaven Beach, Australië

Vandaag zijn we weer een hele dag met een Catamaran op pad geweest. Ditmaal met de Camira, dit was een grote catamaran in de paarse kleur dus die viel wel op. We waren al vroeg wakker want we hadden er zin in dus even ontbijten en dan de auto in richting de haven van Arlie Beach. Auto geparkeerd en naar de terminal gelopen. Wij waren er natuurlijk veel te vroeg, want we wilden echt niet te laat komen voor deze trip, want dit was ook een van de redenen dat Rowie ( en ik natuurlijk ook) terug wilden naar Australië.

We waren ingechecked dus de tickets voor de tour hadden we, nu wachten tot we aan boord mochten. om 8 uur mochten we ons begeven naar de Camira, maar voordat we de terminal uit waren kregen we ook allemaal een Stingersuit aangereikt.😯

Aan boord kregen we eerst weer veiligheidsinstructies. En toen was het zover, we voeren de haven uit. Eerst nog een stukje op de motor van de Camira maar al snel gingen de zeilen uit en voeren we verder op de wind. Onze eerste versnapering kon je gaan halen en dit was een warme croissant met ham en kaas, en was erg lekker. De Camira zette koers naar de Whitsundays. Het was best nog wel een eindje varen ( bijna 3 uurtjes) alvorens de Camira zijn anker uitgooide, en het kleine rubberbootje voor de dag kwam. Oeps daarmee werden we naar het eiland gebracht, Whitehaven Beach. Met 18 personen op de rand van dat bootje zitten is wel grappig. Vanuit de catamaran in het rubberbootje ging vrij makkelijk, maar vanuit het bootje in laag water bij het strand ging wat moeizamer 😂.

Maar goed we stonden op het strand, nu op naar de Hill Inlet lookout. Dat was schitterend om vanuit de lookout over Whitehaven Beach te kijken, de azuurblauwe Zee ( diverse kleuren blauw) en het witte zand. We konden zelfs de stingrays en de haaien zien zwemmen in het water. Na natuurlijk de nodige foto's gemaakt te hebben zijn we zelf naar het strand gewandeld en het witte fijne zand, wat aanvoelde als poeder, zo zacht, met onze voeten wilden voelen. Wat was het hier  toch mooi, we hebben ook nog door het water gelopen maar enkel met onze voeten want men had gewaarschuwd dat er ook gevaarlijke stingers zouden kunnen zijn waarvan er enkele dodelijk zijn. Na een tijdje zijn we lekker in het zand gaan zitten en hebben we zo om ons heen gekeken en dit in ons opgenomen hoe mooi en rustig het hier was.

Nadat het tijd was om weer terug te gaan naar de Camira kwam het rubberbootje ons weer ophalen en zo “ makkelijk” om in het bootje te komen vanaf de Camira was dit toch wel een vermakelijk avontuur om vanuit laag water met een golvende zee on dat bootje te geraken. Op je buik over zo’n hoge rubber rand, letterlijk dus in die boot kruipen viel niet echt mee, maar een grappig gezicht was het wel🤣. Maar het was wel gelukt.

Bij de Camira aangekomen stond er een lekker bbq menu klaar , er was volop en we hebben heerlijk gegeten.
Na een klein uurtje varen kwamen we op onze bestemming boven het Great Barrier Reef voor het snorkelen aan. Dus tijd om onze stingersuits aan te trekken. Grappig gezicht als je allemaal in het zelfde kostuum klaar staat om weer in het rubberbootje te stappen (vanuit de Camira) en naar het Reef gebracht te worden. Tja en dan zit je op de rand van het bootje, in je stingerkostuum, met flippers en duikbril en moet je dus in het water zien te komen. Ik dacht ik doe het maar gewoon want draaien in dat bootje dat ging niet lukken, dus ik deed maar wat de crew ons vertelde je achterover laten vallen en jawel hoor plons daar ging ik. Rowie volgde ook vrij snel en we konden nu het mooie koraal en de vissen van het Great Barrier Reef bekijken. Wat is de onderwaterwereld ook mooi 🤿. Na een 45 minuten weer terug in het bootje, maar ditmaal ging het makkelijker omdat er een trapje aan het bootje zat.

Uiteindelijk zaten we weer op de Camira en deze zette met de wind in de zeilen weer koers naar Arlie Beach, waar we rond 18.00uur aankwamen.

Het was weer een hele mooie dag met  prachtige dingen die we gezien hebben. Bij terugkomst in ons hotel, eerst douchen en daarna naar Hungry Jack om wat te gaan eten.